امروز: چهارشنبه, ۴ مرداد , ۱۳۹۶.وقت شما بخیر
سرخط خبرها :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ | کد خبر : 14085
       
  • دانش آموزان در مدارس بوشکان نمره های عالی می گیرند و ما را امیدوار به داشتن آینده ای درخشان می سازند اما نه تنها اینگونه آینده ای به واقعیت مبدل نمی گردد بلکه بدتر از آن نیز رخ میدهد و جوانان ما دچار دلزدگی از درس می شوند. علت در چیست؟

     

    بوشکان نیوز: به مفاخر علمی که در شهر بوشکان بنگریم شاید به تعداد انگشتان دست نیز نرسند و این جای بسی تأسف و سرخوردگی است که شهری با این همه استعداد اینگونه از داشتن مدارج بالای علمی محروم باشد. اما علت در چیست؟ چرا باید اینچنین باشد که به ذهنمان فشار بیاوریم که کدام فرد از شهرمان توانسته مدرک دکترا بگیرد؟ دانش آموزان در مدارس بوشکان نمره های عالی می گیرند و ما را امیدوار به داشتن آینده ای درخشان می سازند اما نه تنها اینگونه آینده ای به واقعیت مبدل نمی گردد بلکه بدتر از آن نیز رخ میدهد و جوانان ما دچار دلزدگی از درس می شوند. علت در چیست؟ چرا این اتفاق ها رخ میدهد؟ جواب این چراها و خیلی از چراهای دیگر نیاز به یک کارشناسی دقیق و ریشه یابی اساسی است.

     

    اگر خوب فکر کنیم و عدالت محوری را اساس تفکر خود قرار دهیم متوجه خواهیم شد که در این بین نه تنها دانش آموزان بلکه مدارس و والدین نیز مقصرند.

     

    مدارس نقش تعیین کننده ای در پرورش دانش آموزان ممتاز دارد البته دانش آموزانی که به حق شایسته و از دانش کافی برخوردار باشند! متاسفانه اندک معلمانی که در مدارس سعی در کنار گذاشتن ملاحظات می نمایند با برخورد تند والدین مواجه می شوند. والدین توقع دارند که فرزندانشان بهترین نمره ها را کسب کنند و این بسیار خوب است اما گاهی اوقات تعصب بیجا مانع از تصمیم گیری صحیح می شود. متاسفانه برخی از والدین وقتی که فرزندانشان نمره ی کمتر از حد انتظارشان می گیرند همه چیز را از چشم معلم دیده و بر وی فشار می آورند تا از تصمیم خود پشیمان گردد این ظلم از جانب والدین به فرزندانشان می باشد. والدین اگر بخواهند فرزندانشان در آینده موفق تر شود نه تنها نباید از این معلم رنجور بشوند بلکه باید ممنون وی نیز باشند!

     

    برخی از معلمان نیز برای اینکه خودشان را در تقابل با والدین دانش آموزان قرار ندهند از ترس اینکه دلخوری در آینده پیش بیاید از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی می کنند و به دانش آموزان نمره کیلویی اعطاء می نمایند که این نیز ظلم معلمان به دانش آموزان است. دانش آموزان با اینکار نه تنها تشویق به ادامه درس خواندن نمی شوند بلکه خیلی زود اشباع می گردند و با این خیال خام سر می کنند که ممتازند و ممتاز بودن را در همین حد خلاصه می کنند. همین دانش آموزان هنگامیکه که جهت ادامه تحصیل به شهرستان ها مراجعه می کنند با افت شدید درسی مواجه می شوند و این اثرات همان نمره های کیلویی می باشد!

     

    البته در این زمینه نباید تنها والدین و معلمان را مقصر قلمداد کرد و دانش آموزان را از این مسئله مبرا دانست. دانش آموزان نیز متأسفانه به اندازه کافی برای درس خواندن تلاش نمی کنند. هیچ پدرومادری و یا معلمی نیست که از درس خواندن دانش آموزش رضایت نداشته باشد و حتی حاضرند در این زمینه از هیچ کمکی دریغ ننمایند اما برخی دانش آموزان بازیگوشی و تفریح را به درس خواندن ترجیح می دهند و این بازیگوشی را تا جایی ادامه می دهند که درس خود را فدای آن می کنند. این نیز ظلم دانش آموز به خودش است. دانش آموزان اگر برنامه ریزی صحیح و درستی داشته باشند هم می توانند به تفریح و هم به درس خود برسند.

     

    در این میان همه مقصرند و همه به آینده ی دانش آموز ظلم می کنند از خود دانش آموز درس نخوان تا والدینی که سفارش می کنند و معلمانی که نمره کیلویی می دهند. باشد که از خواب غفلت بیدار شویم و همه بدور از احساسات مخرب، برای رسیدن دانش آموزان به مدارج بالای علمی تلاش کنیم.

    نظرات کاربران در "چرا دانش آموزانمان به مدارج بالای علمی نمی رسند؟"
    1. zangeneh .j گفت:

      با سلام شاید بتوان یکی از دلایل عدم کسب مدارج بالای علمی دانش آموزان را خود والدین بحساب بیاوریم متاسفانه والدین فقط بفکر پرکردن شکم فرزندانشان و همچنین پوشش ظاهری انها و چشم هم چشمی در داشتن فلان وسیله یا فلان لباس و پوشش آنچنانی فرزندان می باشند و کمتر به فکر تربیت و علم فرزندانشان هستند اگر دانش آموزی در مدرسه بدلیل عدم درس خواندن و انجام ندادن تکلیف از طرف معلم بازخواست شود طولی نمی کشد که باید جوابگوی ولی دانش آموز شود که چرا بچه من را پیش دوستانش مواخذه کردی ؟اگر در مدرسه چند مورد به این شکلی دیده شود دیگر معلم هیچ واکنشی به عدم انجام تکلیف از طرف دانش آموز انجام نمی دهد چون مورد توهین و سرزنش قرار می گیرد. (( یکی از دلایل دیگر ))می توان به وسایل ارتباطی ، رایانه و ….. می باشد که بدون مدیریت از طرف والدین مورد استفاده فرزندان قرار میگیرند هرچند برای همه مفید هستند ولی مشکلات فراوانی را بهمراه دارند سرگرم بودن با این وسایل فکر دانش آموزان را بدون اینکه آمادگی و کشش داشته باشند مشغول و بعضا تخریب می کند و از کتاب و درس و مدرسه باز میدارند چون به یکباره با دنیایی از سرگرمیهای جور وا جور و بعضا غیر اخلاقی در سایتها و گوشیهای همراه با تمام امکانات پیشرفته مواجه می شوند ((دیگر دلایل عدم کسب مدارج بالای علمی ))عدم ارزیابی دقیق از کار معلمان و و نظام آموزشی می باشد در نظان جدید آموزشی که چه دانش آموز درس بخواند و چه نخواند به کلاس بالاتر می رود و نه خود معلم بدرستی تشخیص می دهد که کدام دانش آموز درس را خوب فراگرفته و نه والدین می دانند که فرزندشان از نظر درس در چه وضعیتی قرار داردچون ارزشیابی نمره دهی در مدارس حذف شده است و بجای آن نظام ارزشیابی توصیفی قرار گرفته قبلا دانش آموزان یک رقابت در مدرسه داشتند که چه کسی رتبه اول می باشد و چه کسی رتبه دوم و نمره ملاک بود فرضا در املا دانش آموز می دانست که چند کلمه غلط نوشته و چند می گیرد و الدین دانش آموز هم میدانست معلم هم راحتر و قابل تشخیص تر برایش بود در ارزشیابی نمره ای دانش آموزان در درس خواندن رقابت شدید داشتند . در مورد معلم هم اگر در مدرسه یک معلم بخواهد بصورت واقعی دانش آموزان را بسنجد و ارزیابی کند ممکن است درصد قبولی ایشان در آن مدرسه پایین بیاید و در مدرسه دیگر و معلمی دیگر این کار را انجام ندهد و درصد بالایی داشته باشد بنابراین اکثریت شاید راه بهتر و درصد قبولی بالاتر را انتخاب می کنند تا در ارزیابی چیزی کم نداشته باشند بنابراین همان نمره کیلویی و غیر واقعی را برای دانش آموز لحاظ میکنند و با این کار هم دانش آموز خوشحال هم ولی اوخوشحال و هم معلم دچار مشکل نمی شود تا اینکه وارد مدارس بالاتر و دروس مشکلتر و ارزشیابی نمره ای می شوند و با افت شدید تحصیلی مواجه می شوند و در نهایت به ترک تحصیل و هزاران معضل و مشکلات گرفتار می شوند و هزاران هزار مشکل دیگر


    آخرین اخبار