امروز: پنج شنبه, ۷ اردیبهشت , ۱۳۹۶.وقت شما بخیر
سرخط خبرها :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۹۲ | کد خبر : 2587
       
  • رفتار برخی رسانه‌ها نسبت به مقصر جلوه دادن کشورهای دیگر در پرونده تصادف اسکانیا را برای آینده تجارت خارجی ایران خطرناک توصیف کرد و نسبت به عواقب آن هشدار جدی داد.

    به گزارش «بوشکان نیوز» به نقل از پارسینه، یک رسانه خارجی روز جمعه ۲۲ شهریورماه، با انتشار یک گزارش، رفتار برخی رسانه‌ها نسبت به مقصر جلوه دادن کشورهای دیگر در پرونده تصادف اسکانیا را برای آینده تجارت خارجی ایران خطرناک توصیف کرد و نسبت به عواقب آن هشدار جدی داد.

    رادیو بین‌المللی چین (CRI)، در سایت فارسی خود، نوشت:

    ادعاهای غیرمنطقی که در هفته اخیر توسط رسانه‌های ایران درباره دلایل رخ دادن حادثه تصادف دو اتوبوس در جاده قم مطرح شده، به طور جدی ممکن است در آینده بر مراوده‌های تجاری اروپا و آسیا با این کشور تاثیر منفی گذاشته و تصویب تحریم‌های تازه‌ای را علیه آن سبب شود.

    به گزارش رادیو بین‌المللی چین (CRI) از تهران، در حادثه ناگواری که شامگاه دوشنبه هجدهم شهریورماه رخ داد، یک دستگاه اتوبوس مسافری پس از ترکیدن لاستیک، به لاین مقابل منحرف شد و از روبه‌رو با یک اتوبوس دیگر برخورد کرد. در حریق ایجاد شده پس از تصادف، ۴۴ مرد و زن و کودک زنده زنده سوختند و اکنون نیز گروهی از بازماندگان با جراحت‌های شدید دست به گریبان هستند.

    با آن که گزارش‌های پلیس بر مقصر بودن شرکت «عقاب افشان»، نماینده اسکانیا در ایران به دلیل مونتاژ غیراصولی این اتوبوس‌ها تاکید دارد، اما گروهی از رسانه‌ها با دور کردن اذهان عمومی از دلایل اصلی حادثه، تلاش می‌کنند تا کشورهای دیگر را متهم اصلی وقوع این رخداد تلخ معرفی کنند.

    خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «قاتل سوئدی در جاده‌های ایران»، کمپانی اسکانیا را مسئول مرگ ۱۰۵ تن در ۹ تصادف مهم اتوبوس‌های اسکانیا در این کشور معرفی کرده است. این خبرگزاری نیمه‌دولتی با اشاره به این که در سال ۸۶ ورود تریلرهای چینی با نام «هوو» تبدیل به کابوس مرگبار جاده‌‌های ایران شد، اکنون اتوبوس‌های اسکانیا را نیز به عنوان قاتل جدید جاده‌های ایران مورد اتهام قرار داده است. همچنین از سوی دیگر برخی رسانه‌ها، چین را به دلیل استفاده اتوبوس‌ها از حلقه‌های لاستیک ساخت این کشور، عامل حادثه رخ داده برای اتوبوس‌ها در جاده قم دانسته‌اند.

    در حقیقت، رسانه‌های ایران در حالی صنعت چین و سوئد را به قتل شهروندان ایرانی متهم کرده‌اند که بر اساس تبصره یک ماده ۵ آئین‌نامه حمل مسافر در ایران، باید مدیر فنی در شرکت‌های مسافربری فعال باشد و بعد از کنترل لاستیک، سیستم گرمایشی، ترمز، سیستم روشنایی، مدارک راننده و ساعت کار مجاز و عدم نقص آنها، اجازه دهد تا مسافران سوار اتوبوس شوند، اما با وجود گذشت ۱۶ سال از تصویب این قانون توسط هیات وزیران، هنوز اجرایی نشده است.

    اکنون اتوبوس‌های فرسوده در ناوگان حمل‌و‌نقل بین شهری ایران در تردد هستند و نظارت بسیار کمی بر آنها اعمال می‌شود. یکی از دلایل مهمی که تصادفات اتوبوس‌ها در جاده‌های این کشور را رقم می‌زند و رسانه‌ها به مطرح کردن آن علاقه‌ای ندارند، استفاده از اتوبوس‌های شهری در جاده‌های بین شهری است. به معنای دیگر، اتوبوس‌هایی که برای تردد در معابر شهری طراحی و ساخته شده‌اند و قیمتی بسیار پایین دارند، در جاده‌ها حرکت می‌کنند و جان مسافران را به خطر می‌اندازند، زیرا از استحکام کمتری برخوردار هستند.

    با آن که بررسی مدل و عمر ناوگان حمل‌ونقل بین شهری فرسوده و بدون ایمنی آن را تایید می‌کند و بیشتر شرکت‌های مسافربری ایرانی استانداردی برای نظارت فنی بر ناوگان و تامین امنیت مسافران در نظر ندارند، مقصر دانستن کشورهای دیگر پس از رخ دادن حوادث، اقدامی غیرمسئولانه و به بیان دیگر پاک کردن صورت مسئله است.

    در شرایطی که اتوبوس‌های شهری ارزان قیمت با ایمنی ضعیف به جابه‌جا کردن مسافران می‌پردازند، باید این‌طور پنداشت که امنیت جاده‌های ایران با بمب‌های انتحاری، مشابه آنچه که در عراق و افغانستان رخ می‌دهد، هر لحظه تهدید می‌شود و در صورت انفجار قربانی می‌گیرد و فجایع بزرگی را رقم می‌زند.

  • خبرهای مرتبط :

  • نظرات کاربران در "رادیو چین: ایران مراقب اتهام‌زنی‌ها به چین و سوئد باشد"
    آخرین اخبار