بـوشــکان نیـوز
تیتر اول
ساعات اداری در استان بوشهر تغییر کرد

با هدف مصرف بهینه برق؛

ساعات اداری در استان بوشهر تغییر کرد

ساعات کاری ادارات استان بوشهر روز 21 خرداد در حالی تغییر می‌کند که استاندار بوشهر با اولتیماتوم به مدیران ...

ادامه مطلب...
  • کد خبر : 43763
  • تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
  • ۰ نظر چاپ
  • پرنده‌های زمین‌گیر ایران، همچنان قربانی می‌گیرند

    محمد‌حسین‌ جهان‌پناه در روزنامه شرق نوشت: سالی که گذشت قرار بود ایمن‌ترین سال در تاریخ هوانوردی دنیا باشد و بود. در تمام سال ۲۰۱۷ در تصادفی خوش‌یمن فقط چهل‌‌واندی نفر بر اثر سوانح هوایی جان خود را از دست دادند.

    هرچند که به لطف سانحه مرگبار آنتونوف ۱۴۸ روسی و ای‌تی‌آر۷۲ ایرانی ‌یکباره در مدت دو ماه بیش از ۱۳۰ نفر به این آمار افزوده شد تا در پایان سال شمسی جاری به تجربه مشابهی نرسیم. حقیقت این است که وضعیت ایمنی هوایی در ایران با وجود بهبود کلی ترندهای جهانی آن‌قدری که باید، خوب نبوده. اگرچه شاید این موضوع به ‌خودی‌خود نشانه‌ این مدعا نباشد، اما حادثه تلخ و مرگبار صبح دیروز ای‌تی‌آر ۷۲ شرکت آسمان در نوع خود دومین حادثه هوایی ایران در چند روز گذشته بود.

    روز جمعه گذشته نیز یک هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت قشم‌ایر در فرودگاه مشهد دچار حادثه شد؛ حادثه‌ای که خوشبختانه تلفاتی دربر نداشت و تنها با خروج هواپیما از باند فرودگاه در نتیجه بازنشدن ارابه به پایان رسید. بااین‌حال هر دو هواپیمای دخیل در این حوادث از جمله پرحاشیه‌ترین هواپیماهای سال‌های اخیر ایران بودند؛ چه فوکرهای ۱۰۰ که تقریبا همگی در سال‌های اخیر با مشکلات فنی ریزودرشتی، چه در زمینه تأمین قطعات یدکی، موتور و ارابه دست‌وپنجه نرم می‌کردند و گاهی حتی فراتر از استانداردهای جهانی خود پرواز می‌کردند….

    …چه همین ATR‌‌ های آسمان که بیش از نیمی از ناوگانش، ازجمله همین هواپیمای دخیل در حادثه برای سال‌ها به خاطر نبود قطعات و نقص موتور زمین‌گیر بودند؛ تا همین چندوقت پیش که هواپیما با هزار دردسر تعمیر شده به خط پرواز بازگشت. همه‌ اینها هم جدا از مسئله سن بالای ناوگان هوایی ماست. هواپیمای دخیل در این حادثه ۲۴ سال داشت، هرچند که سیکل پرواز واقعی آن به‌خاطر زمین‌گیربودن طولانی کمتر از اینها بود. حقیقت این است که با وجود گذشت دو سال از توافق برجام، تقریبا تمامی خطوط هوایی ما همچنان مملو از هواپیماهای سالخورده‌اند؛ هواپیماهایی که تعمیر و نگهداری آنها در حالت عادی نیز دردسرساز است.

    برای مقایسه اگر همین هواپیما را با برادران ناتنی جوانش که به‌تازگی از طرف ایران‌ایر خریداری ‌شده‌اند (هشت هواپیمای ای‌تی‌آر-۷۲ سری ۶۰۰ برجامی) مقایسه کنید، به عمق تفاوت‌ها؛ چه در هزینه‌های تعمیر و نگهداری و چه استانداردهای پروازی پی‌ خواهید برد. درعین‌حال اگرچه برجام در ابتدا امیدها برای مدرن‌سازی این ناوگان سالخورده را افزایش داد، اما شرایط دقیقا آن‌گونه که انتظار بود پیش نرفت؛ به‌عنوان‌مثال ایران‌ایر همین حالا هم با تأمین مالی هواپیماهای خریداری‌شده ایرباس و بویینگ خود با مشکل مواجه است؛ هم به این خاطر که نقل‌وانتقال پول با سختی انجام می‌شود، هم به دلیل اینکه این شرکت و دیگر شرکت‌ها واقعا پولی برای خرید هواپیما ندارند و هم اینکه همه از تصمیمات پیش‌بینی‌نشده ترامپ نگران‌اند؛ نگران پولی که ممکن است هیچ‌وقت هواپیما نشود.

    تازه این سهم آنهایی است که حداقل امیدی به سرمایه‌گذاری دولتی برای خرید هواپیما دارند؛ به‌عنوان‌مثال همین شرکت آسمان در سالی که گذشت، با بویینگ قرارداد بزرگی برای بیش از ۳۰ هواپیمای بویینگ ۷۳۷ امضا کرد که تحویل آنها برای ٢٠٢٢ پیش‌بینی شده، اما بعید است با شرایط مالی فعلی این شرکت واقعا توان پرداخت هزینه آنها را حداقل در موعد مقرر داشته باشد. به همه‌ اینها مشکلات ساختاری و مدیریتی سال‌های گذشته صنعت هوایی؛ از نظارت ضعیف بر شرکت‌ها گرفته تا عدم جدی گرفته‌شدن استانداردهای امنیت پروازی را هم اضافه کنید. ایران یکی از معدود کشورهای منطقه است که توان تعمیر و نگهداری بومی قابل‌توجهی دارد. بااین‌حال فشار سال‌ها تحریم، بی‌دقتی، سوءمدیریت و عدم ارتباط مؤثر با شرکت‌های تأمین‌کننده خدمات بین‌المللی (چه در اثر تحریم یا سوءمدیریت) موجب شده تا ما به‌جای نموداری صعودی گاهی حتی با افول استانداردهای ایمنی جهانی در کشور مواجه باشیم؛ به‌عنوان‌مثال مواقعی بوده که هواپیماهای مشخصی در ایران حتی با وجود تأمین قطعات یدکی زمین‌گیر شده یا دچار سانحه شده‌اند و همه اینها تنها نشان از قلب بیمار صنعت هوایی ایران دارد؛ صنعتی که اگر قرار باشد در آن کمتر شاهد حوادثی از این دست باشیم، به جراحی اساسی نیازمند است؛ جراحی‌ای که فعلا به نظر نمی‌رسد کسی واقعا آمادگی و اراده‌ای برای انجامش داشته باشد.

    دیدگاه کاربران
    *

    ایمیل شما برای همه نمایش داده نخواهد شد.

    *

    از نوشتن نظرات با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.

    *

    از ارسال نظرات غیر مرتبط با متن خبر , تکرار نظرات دیگران , توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمائید.

    *

    نظراتی که حاوی تهمت و بی احترامی به مقدسات مذهبی , ادیان الهی , مسئولان کشوری , اقلیت های قومی و مذهبی و مغایر با عرف و قوانین جاری کشوری باشد منتشر نخواهد شد.


    ارسال دیدگاه

    *

    *

    *

    به روایت تصویر
    جدیدترین اخبار ایران و جهان

    انبار پارچه قاچاق در گناوه کشف شد

    ماجرای تهیه سوسیس و کالباس‌های زیرپله‌ای!

    کشاورزی استان بوشهر تحت تاثیر بی‌آبی/ شیوه کشت و آبیاری تغییر کند

    تعرفه اینترنت آزاد چقدر است؟

    اولین تقابل زمینی بین نیرو‌های دمشق و آمریکا

    زهتاب: پیشکوستان سینما خانه‌نشین شدند

    روابط چین و آمریکا شکننده شده است؟

    مسکو: برای ثبات در بازار نفت تلاش می‌کنیم

    رشد قیمت مسکن فعلا متوقف شده است

    دستور پخت «ته چین ماهی کیلکا» در فر

    نیویورک‌تایمز: ایران، تسلیم ترامپ و بن‌سلمان نمی‌شود

    چرا جوامع غربی از نعمت‌ بیشتری برخوردار هستند؟

    درخواست برای بازگرداندن ایران به لیست سیاه FATF

    مروری بر نتایج روز هشتم جام جهانی ۲۰۱۸

    کاریکاتور: اون که تو زمینه من نیستم، رضا پرستشه!

    قاسمی، درگذشت صدرالدین شجره را تسلیت گفت

    کی‌روش: الان نباید برای ایران جشن بگیرید!

    درخواست برای بازگرداندن ایران در لیست سیاه FATF

    زنگنه: آمریکا خیلی زود به اشتباه خود پی می‌برد

    فرصتی که از شجاعی دور شد

    شرفی: باخت برابر اسپانیا، جسارت‌مان را بالا برد

    زنگنه: آماده توافق هستیم

    مودریچ: مسی را مهار کردیم

    جدال آرژانتین و کرواسی از نگاه آمار

    آرژانتینِ کبیر در آستانه حذف از جام ۲۰۱۸

    پیشنهاد وسوسه‌انگیز قطری‌ها به فاتح تریم

    گارکا: قرار نیست بازیکنانم را سرزنش کنم

    مجوز پخش بازی در آزادی پس از جلسه با مقامات

    رسمی: پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس بسته ماند

    قوت قلب بزرگ به مسی پیش از بازی بزرگ

    خلاصه بازی فرانسه ۱ – پرو ۰

    امباپه بهترین بازیکن دیدار فرانسه – پرو شد

    رسمی: یولیان ناگلزمان سرمربی لایپزیش شد

    استفاده از اخبار با ذکر منبع "بوشکان نیوز " مجاز می باشد.

    © 2017 Bushkan News Agency (bushkannews.ir). All rights reserved