به گزارش بوشکان نیوز به نقل از مهر، ناصر کرمی پیش از ظهر سه‌شنبه در نشست ستاد تعالی مدیریت مدرسه استان بوشهر با اشاره به اینکه آموزش و پرورش استان دو هزار ۳۶۰ مدرسه دارد اظهار داشت: همه مدارس استان باید برنامه عملیاتی سالانه داشته باشند.

کرمی ادامه داد: این برنامه در دوره ابتدایی براساس طرح تدبیر و در دوره متوسطه اول و دوم باید براساس مدل تعالی مدیریت مدرسه تنظیم شود.

وی تصریح کرد: برنامه تعالی مدیریت مدرسه برای همه مدارس دوره متوسطه اول و دوم لازم الاجراست و مدارس موظف به اجرای آن خواهند بود.

کرمی با بیان اینکه یکی از موارد مورد تاکید در بازدیدهای میدانی در شهرستان ها و مناطق آموزشی، برنامه عملیاتی سالانه خواهد بود یادآور شد: برنامه عملیاتی سالانه باید بر روی میز مدیر مدرسه موجود باشد و مدیر مدرسه آن را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهد و نبود برنامه عملیاتی در هر مدرسه هیچ توجیهی نخواهد داشت.

این مقام مسئول ابراز داشت: در ارزیابی کشوری امسال مدارس در برنامه تعالی مدیریت مدرسه، ۶ مدرسه استان موفق به کسب عنوان ممتاز شدند و انتظار داریم که این آمار در سال جاری به ۲۵ مدرسه برسد.

لزوم رفع ضعف‌های آموزشی

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر افزود: برنامه تعالی مدیریت مدرسه یک الگوی کامل و همه جانبه در آموزش و پرورش است که برای پیشرفت و نتیجه بخش بودن این برنامه نیاز به مشارکت بین بخشی است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به اهداف مورد توجه در آموزش و پرورش نیاز به برنامه محوری است و برنامه تعالی مدیریت مدرسه با اصلاحات انجام شده از موفق ترین برنامه های ممکن است و این برنامه مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش بوده و هست.

این مقام مسئول برنامه ریزی را در عملیاتی کردن برنامه ها مهم قلمداد کرد و گفت: خلاقیت مدیر در بهره گیری از ظرفیت های دانش آموزان، همکاران، اولیاء، فضا و سازمان های مرتبط با آموزش و پرورش بسیار حائز اهمیت است.

کرمی اضافه کرد: برای برطرف نمودن ضعف های آموزشی استان باید در مسیر برنامه محوری پیش رفت و برای طی کردن مسیر آموزشی و پرورشی در قالب برنامه های نظیر برنامه تعالی مدیریت مدرسه و طرح تدبیر  باید کوشید  تا از دیروز خود بهتر باشیم.

توسعه مشارکت دانش آموزان

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان بوشهر نیز در این نشست اظهار داشت: برنامه تعالی مدیریت مدرسه یک برنامه جامع است که همه حوزه ها را در بر می گیرد و فقط محدود به موارد آموزشی نیست و همکاری و همراهی تمامی بخش های و حوزه ها را طلب می نماید.

حسین درتاج ادامه داد: ترویج و تقویت سیستم خودارزیابی مدارس، توسعه مشارکت دانش آموزان، دبیران و اولیا دانش آموزان در فعالیت های مدارس و مدرسه محوری از جمله اهداف برنامه تعالی مدیریت مدرسه است.

وی افزود: برنامه تعالی مدیریت سعی دارد با تکیه بر سند تحول بنیادین و نگاه تعالی بخش، مدرسه محوری و مشارکت جویی را فراهم آورد تا با تکیه بر رویکرد برنامه محوری و ارائه بازخوردهای مستمر، یادگیری مؤثر را نهادینه کند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان با بیان اینکه اجرای این برنامه به زیر ساخت هایی چون مطالعه کافی، روابط انسانی بالا و داشتن استعداد برای ایجاد انگیزش در اطرافیان نیاز دارد خاطر نشان کرد: برخلاف تصور به هیچ وجه هزینه بالایی برای موفقیت در برنامه تعالی مدیریت مدرسه لازم نیست.