معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجلیل از رسانه‌های برخط در اربعین حسینی خطاب به اهالی رسانه گفت: ما در موضوع رسانه‌ای اربعین هنوز با نقطه نهایی، فاصله داریم و نیازمند تکمیل زیرساخت رسانه‌ای هستیم؛ چرا که باید علاوه بر اطلاع‌رسانی، در انتقال پیام اربعین نیز بیش از پیش تلاش کنیم.

به گزارش بوشکان نیوز به نقل از ایسنا، در آیین تجلیل از رسانه‌های برخط فعال در اربعین حسینی که صبح امروز با حضور محمد خدادی (معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، امیر خوراکیان (معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی)، احمد محمدی‌فر (دبیر ستاد مرکزی اربعین)، حجت‌الاسلام حمید احمدی (رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین و مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری) و نمایندگانی از رسانه‌ها در انتشارات نشرآوران برگزار شد، اعلام شد که بیش‌ از ۲۲ هزار خبر توسط کارگروه تشکیل شده در مدت زمان اربعین منتشر شده است.

در این مراسم رسانه‌ها در دو گروه الف و ب تجلیل شدند. در گروه الف، پس از خبرگزاری ایسنا، به ترتیب از خبرگزاری‌های فارس، مهر، ایلنا، ایرنا، شفقنا و همچنین در گروه ب، از خبرگزاری‌های تسنیم، جماران، خبرآنلاین، عقیق، عصر ایران و اهل بیت تجلیل به عمل آمد.

کاش در مسائل ملی کشور هم از الگوی اربعین بهره می‌بردیم

امیر خوراکیان ـ معاون شورای عالی فضای مجازی ـ در ابتدای این مراسم در سخنانی گفت: امسال ما شاهد یک همکاری ارزشمند با حضور رسانه‌ها بودیم و هم‌سویی شیرینی شکل گرفت. این همکاری ارزشمند یکی به همت دوستان وزارت کشور شکل گرفت که کمیته‌های موازی ایجاد نکردند و کمک بسیاری کرد و دیگری دوستان ما در وزارت ارشاد که کمک‌های بسیاری در تقسیم کار و همکاری رسانه‌ها انجام دادند.

معاون شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: این موضوع منجر شد چیزی جز شیرینی باقی نماند و فکر کنیم که کاش در مسائل ملی کشور هم از الگوی اربعین بهره می‌بردیم. در این صورت با مشکلات کمتری مواجه بودیم.

خوراکیان در پایان با بیان اینکه امسال شاهد همکاری بی‌نظیری از سوی رسانه‌ها بودیم در حالی که سال گذشته پراکندگی‌هایی وجود داشت، یادآور شد: فضای اربعین مبری از فضای سیاسی است. واقعا دوستان ما در حوزه وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی در هماهنگی رسانه‌ها همکاری زیادی داشتند و حتی این همکاری فراتر از آن چیزی که می‌خواستیم صورت گرفت.

ماهیت اصلی اربعین کاملا فرهنگی است/رسانه‌ها کنار ما باشند

احمد محمدی‌فر ـ دبیر ستاد اربعین ـ نیز در ادامه در سخنانی گفت: خود ماهیت اربعین یک ماهیت رسانه‌ای است و انتقال پیام را در دل خود دارد. اربعین با آن حجم و شرایط حتی در سال ۱۳۸۰ هم اینچنین پررنگ نبود. اما امروز نقشی که رسانه‌ها در اربعین ایفا می‌کنند، برای جهانی شدن گام برداشته‌اند و در دنبال کردن این هدف رسانه‌ها پرچم‌دار هستند و آن رساندن پیام اربعین به همه جهانیان است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز در فرهنگ‌سازی ما شکل و ساختار اربعین به خوبی جا افتاده است، یادآور شد: هر ساله با شروع محرم اربعین هم خودش را در صف آیین‌های عاشورایی نشان می‌دهد و نیاز است که عشاق اباعبدالله‌الحسین (ع) هر چه بیشتر از محتوای این حرکت آیینی و جمعیتی آشنا شوند و در اینجا رسانه‌ها هستند که باید پرچمداری کنند. امسال بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار زائر اربعین داشتیم و به گونه‌ای متفاوت حتی نواقصی که در این مسیر بود تأثیری در روند این پیاده‌روی نداشت. در اربعین امسال بر اساس آنچه که ما دیدیم و گزارش شد مردم عراق هم عاشق پذیرایی از مردم ما بودند.

محمدی‌فر سپس ادامه داد: امسال برخلاف سال‌های گذشته با پایان اربعین موکب‌ها کارشان به اتمام رسید. اما موکب‌های عراق همچنان پذیرایی را ادامه دادند. نه تنها تحرکات سیاسی هیچ نقشی در وحدت زائران نداشت بلکه سال به سال این اشتیاق افزون‌تر می‌شود. ستاد اربعین نیز که وظیفه اجرایی کار را بر عهده داشت با وجود اینکه سال‌های گذشته در معرض مطبوعات و رسانه‌ها نبود، اما امسال احساس نیاز بسیاری کردیم و از رسانه‌ها بسیار بهره بردیم که همکاری همگرایانه و دلسوزانه‌ای داشتند. همچنان از رسانه‌ها درخواست می‌کنیم که تا اربعین دیگر در کنار ما باشید و به ما کمک کنید چرا که ماهیت اصلی اربعین کاملا فرهنگی است.

به خوانش‌های جدیدی در اربعین می‌توانیم برسیم

حجت‌الاسلام حمید احمدی ـ رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین و مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری ـ که در این مراسم حضور داشت با بیان اینکه یکی از تأثیرگذارترین کارکردهای رسانه در حوزه اربعین است، گفت: شاید به دلیل اینکه که این حرکت در کشورمان جدید بود، کمتر به ابعاد اربعین از سوی رسانه‌هایمان پرداخته‌ایم. البته امسال شاهد هماهنگی‌های خوبی در این زمینه بودیم و می‌توانیم به خوانش‌های جدیدی هم در این زمینه برسیم. در حقیقت کارهایی در این زمینه انجام شده، ولی بسیار اندک است. 

وی ادامه داد:‌ اما مهمترین بحث این است که ما در اربعین لایه‌های پنهان دیگری داریم که باید به آن‌ها پرداخته شود. خلأ پرداختن به ارتباط میان فرهنگی و حتی ابعاد تکوینی بخش اربعین، در رسانه‌ها جدی است.

احمدی در پایان گفت: در گزارشی که خدمت مقام معظم رهبری از خدمات پیاده‌روی اربعین ارائه شد ایشان همچنان بر شناخت بیشتر ظرفیت‌ها تأکید داشتند.

اربعین میراث ماندگار روشنگری‌های ۸۳ خبرنگار است

در بخش دیگری از مراسم تجلیل از رسانه‌های برخط فعال در اربعین، علی متقیان ـ مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ در سخنانی با اشاره به اهمیت این حرکت عظیم مردمی،  اربعین را میراث ماندگار حضرت زینب (س) دانست و اظهار کرد: روزی که امام حسین (ع) در ۲۷ رجب سال ۶۰ با ذکر اهداف قیام که اصلاح دین جدش بود، حرکت رسمی خود را از مدینه به سوی مکه آغاز کرد، این سفر به همراه خانواده انجام شد. در آن روز بسیاری از دوراندیشان و خیران مدینه از امام حسین (ع) درخواست کردند که خانواده‌اش را به همراه خود نبرد، از نگاه رسانه‌ای می‌توان چنین برداشت کرد که حضرت،‌ با این تصمیم در حقیقت حرکتش را با حضور خبرنگاران آغاز کرده است؛ شاهدانی که از نقطه آغاز حرکت تا شهادت، همانند خبرنگار همه اتفاقات و مذاکرات و دعوت‌ها و حتی در کارزار هم از بلندی شاهد بودند و بعدها تمام مشاهدات خود را با صداقت و دقت بیان کردند که امروز پس از نزدیک ۱۴۰۰ سال همه اتفاق‌ها دقیقا به نقل از همین خبرنگاران در دسترس است.

مدیرعامل ایسنا ادامه داد: بعد از واقعه عاشورا، با شهادت امام حسین(ع) و یارانش، در ظاهر جنگ خاتمه یافت و پرونده جنگ بسته شد. براساس قوانین جنگی بنی‌امیه اعلام پیروزی کرد، و تمامی بازماندگان جنگ را به عنوان اسیر با غل و زنجیر و برسم پیروز میدان! در کوچه و خیابان گرداند.  این اسیران همان خبرنگارانی بودند که در طول مدت قیام امام را همراهی می‌کردند و از همه ماجرا مطلع بودند. اما آثار خطبه‌های حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در کوفه و شام که به عنوان اسیر به گونه‌ای اثرگذار بود که در ادامه راه، یزید رسما اعلام کرد که در برگزاری این جنگ مسوولیتی نداشته است.

علی متقیان ـ مدیر عامل ایسنا

این مدیر رسانه تاکید کرد: آنچه از قیام امام حسین (ع) باقی مانده و هنوز هم ادامه دارد آثار باقیمانده از تصمیم‌ها و روشنگری‌های ۸۳ خبرنگار است که منجر به آزادی آنان شد و حکومت بنی‌امیه مجبور به تسلیم در برابر قدرت و نفوذ کلام آن‌ها شد.

متقیان تأکید کرد: آنچه از قیام امام حسین (ع) باقی مانده، نتیجه تلاش این خبرنگاران است که شاهد و ناقل واقعه بودند و با تحمل همه سختی‌ها و اسارت با اختیار خود راه کربلا را در پیش گرفتند و در روز اربعین چنان پرچم پیروزی قیام امام حسین (ع) را در کربلا برافراشتند که اکنون پس از ۱۳۸۰ سال همچنان برافراشته است. اگر به دقت به این معنا بیندیشیم که پیروزی قیام امام حسین (ع) در روز اربعین اعلام شده، به معنای کلام زیبای امام حسن عسکری (ع) پی خواهیم برد که فرمودند، یکی از علامت‌های مومن زیارت اربعین امام حسین (ع) است.

متقیان در پایان گفت: آثار خبرنگاران خاندان رسالت، منجر به پایداری قیام و بزرگداشت اربعین شد و امروز هم خبرنگاران ما به تأسی از اهل بیت امام حسین (ع) این حرکت عظیم حضور چند ده میلیونی دلداده امام حسین (ع) را گزارش می‌کنند تا این حرکت عظیم به  قیام حضرت حجت (عج) منجر خواهد شد.

نتوانسته‌ایم پیام اربعین را منتقل کنیم

در بخش پایانی این مراسم محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: قدرت اصلی اربعین در این است که میلیون‌ها نفر را در یک موضوع با شوق و با حداقل امکانات و حداکثر تهدیدات گرد هم جمع می‌کند؛ این نعمتی است که خداوند عنایت کرده است.

او با بیان اینکه ماهیت اربعین، ماهیتی متفاوت از دیگر مناسبت‌ها در تمام دنیاست یادآور شد: اغلب مناسبات ما تعریف شده است و ساختار دقیقی دارند اما اربعین نه ساختار دقیقی دارد و نه میزان زائرانش مشخص است اما فصل مشترک همه این آدم‌ها معرفت است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجلیل از رسانه‌های برخط در اربعین حسینی خطاب به اهالی رسانه گفت: ما در موضوع رسانه‌ای اربعین هنوز با نقطه نهایی، فاصله داریم و نیازمند تکمیل زیر ساخت رسانه‌ای هستیم چرا که باید علاوه بر اطلاع‌رسانی، در انتقال پیام اربعین نیز بیش از پیش تلاش کنیم.

خدادی در ادامه گفت: ابتدا باید در بحث اربعین مهندسی مخاطب شکل بگیرد سپس به سوالات پیرامون اربعین، چرایی‌ها، تأثیرات اربعین پاسخ داده شود و این پاسخ‌ها در قالب محتوای منجر به اثر به فراورده‌های اطلاعاتی تبدیل شوند. از دیگر کارکردها کار کردن بر روی خود افراد است که در اربعین شرکت می‌کنند. قدرت امام حسین(ع) ایجاد محتوا بود؛ محتوایی مبتنی بر حقیقت در بستر واقعیت؛ بنابراین ما می‌توانیم در این نهضت تولید محتوا کنیم و قدرت و اثرگذاری این محتوا که اهمیت دارد.

معاون مطبوعاتی در پایان گفت: در همه دنیا گردهمایی افراد از یک تعدادی بیشتر ماهیت خبری پیدا می‌کند، اگر این افراد متعلق به چند کشور باشند، خبر است، اگر متعلق به یک آیین باشد، باز هم خبر است، حالا اگر این جمعیت متعلق به میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا و با یک موضوع مشترک باشد، قطعا اهمیت خبری آن بیشتر می‌شود، در حالی که رسانه‌های دنیا این گردهمایی را بایکوت می‌کنند. ما در بعد بین المللی در انتقال مفهوم اربعین باید کار جدی انجام بدهیم و در راستای هم‌افزایی هم باید کارهای جدی صورت بگیرد.

انتهای پیام