بوشکان نیوز: سرهنگ « مراد مرادی» روز پنجشنبه در نخستین همایش اورژانس هوایی با هدف امداد رسانی به مجروحان حوادث جاده ای و ترافیکی گفت : حوادث جاده ای و ترافیکی در ایران دومین علت مرگ و میر است.

وی گفت: سالانه بیش از ۲۰ هزار ایرانی در جریان وقوع حوادث رانندگی و ترافیکی در جاده ها و مسیر های مواصلاتی سراسر کشور کشته می شوند که نیاز به امداد رسانی و انتقال سریع مصدومان این گونه حوادث بیش از پیش احساس می شود .
مرادی اضافه کرد : در طول یکسال، حداقل حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان زیان ناشی از تصادفات رانندگی و ترافیکی به کشور تحمیل می شود .
رییس اداره مهندسی ترافیکی راهور تهران بزرگ گفت : در سال ۹۱ به ازای هر صد هزار نفر جمعیت در کشور ۶ / ۲۶ نفر در کشور در اثر وقوع تصادف رانندگی و ترافیکی کشته شده اند.
وی گفت: همچنین در سال ۹۱ به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۹ نفر کشته شدند.
این مقام مسوول در راهور تهران بزرگ افزود: تعداد کشته شدگان تصادفات در کلان شهر تهران در مقایسه با شاخص استاندارد جهانی به ازای ۱۰ هزار خودرو ۴۵ / ۱ در سال ۹۰ و ۲۴ / ۱ نفر در سال ۹۱ ارزیابی و گزارش شده است.
به گزارش ایرنا؛ مرادی افزود : در سال ۹۱، ۶ / ۴۹ درصد عابرین پیاده ، ۹ / ۲۷ درصد موتور سیکلت سواران و ۵ / ۲۲ درصد رانندگان و سرنشینان خودروها سهم کشته شدگان تصادفات در تهران را به خود اختصاص داده اند.
وی اظهارد اشت : آمار متوفیان در تصادفات فوتی شهر تهران بزرگ ، بر اساس اعلام پزشکی قانونی ۹۰۶ نفر در سال ۹۰ و در سال ۹۱ نیز ۸۱۹ نفر گزارش شده است که این تعداد نسبت به سال قبل ۸۷ نفر کاهش داشته است.
مرادی گفت : بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کشته شدگان حوادث رانندگی و ترافیکی در حین انتقال به مراکز درمانی و یا در بیمارستان فوت کرده اند .
وی افزود: در دنیا زمان طلایی برای رسیدن به صحنه تصادفات رانندگی و ترافیکی برابر استانداردهای جهانی کمتر از ۱۰ دقیقه است که این زمان در ایران در زمان خلوت بودن خیابان ها و نبود ترافیک تا ۱۵ دقیقه طول می کشد که این امر موجب جانباختن مصدومان این گونه حوادث می شود .
رییس اداره مهندسی ترافیکی راهور تهران بزرگ پیشنهاد کرد : ایجاد تعامل و هماهنگی بین پلیس و مراکز درمانی ، ایجاد سیستم یکپارچه مدیریت امداد در حوداث رانندگی تحت نظارت و مدیریت پلیس وا یجاد سیستم یکپارچه مدیریت خدمات پزشکی به مصدومان ترافیکی درا ورژانس با توجه به فاصله ، نوع معبر و نوع تصادفات می تواند در کاهش تلفات اینگونه سوانح نقش موثری داشته باشد.
وی افزود : همچنین استفاده از فناوری ها و تجهیزات هوشمند مدرن در عملیات امداد هوایی امداد و نجات و استفاده از بالگرد هایی با ابعاد مناسب و کوچک که توانایی انجام مانورهای امداد رسانی را داشته باشند می توانند در انتقال سریع مصدومان این گونه حوادث نقش آفرینی کنند.